Wtorek, 22 czerwca 2021

Trenażer – co to jest i jak wygląda trening kolarski na trenażerze?

26 kwietnia 2021

Trenażer rowerowy ma za zadanie zamienić rower szosowy w stacjonarny. Trenażer składa się z ramy, która utrzymuje tylne koło nad ziemią, dzięki czemu może się swobodnie obracać. Opona spoczywa na rolce, która zapewnia opór.

Jazda oporowa

Opór zapewniają trzy różne typy mechanizmów. Rolka napędzana przez oponę roweru może uruchamiać łopatki wentylatora, które wykorzystują opór wiatru. Są to zwykle najtańsze, ale najbardziej hałaśliwe z trenażerów. Inne mechanizmy wykorzystują silne magnesy do oporu. Najnowsze urządzenia mają zbiornik wypełniony płynem z wentylatorem w środku, który zamiast powietrza napędza płyn. Trenażery z płynem są najcichsze i symulują prawdziwe wrażenia z jazdy na świeżym powietrzu.

Lewo czy prawo?

Gałki po obu stronach trenażera pozwalają na regulację koła w lewo lub w prawo. Dzięki temu tylne koło roweru jest wyśrodkowane na rolce oporowej. Kolejne pokrętło na samym wałku zwiększa lub zmniejsza opór w razie potrzeby. System ładowania roweru treningowego jest jednym z najważniejszych parametrów przy wyborze symulatora, a także bezpośrednio wpływa na jego koszt.

System ładowania

Rzadziej stosowany system załadunku wśród rowerów treningowych. System oparty jest na specjalnych podkładkach dociskanych do stalowego koła zamachowego. Obciążenie zmienia się wraz ze wzrostem lub spadkiem stopnia nacisku klocków na koło zamachowe, regulacja odbywa się ręcznie. Trenażery z systemem blokowym dobrze symulują jazdę na zwykłym rowerze ze względu na swoją konstrukcję, nazywane są również rowerami spinningowymi.

System ładowania pasowego

System załadunku pasowego jest najprostszym systemem konstrukcji. Rowery treningowe z systemem mocowania pasowego są tanie i mają minimalną funkcjonalność. Opór tworzony jest dzięki specjalnemu pasowi, który jest naciągany na koło zamachowe. Stopień obciążenia zmienia się ręcznie za pomocą pokrętła odpowiedzialnego za naprężenie paska wokół koła zamachowego. Im większe napięcie paska, tym większy opór.

orbitek, trenażer, bieżnia

Magnetyczny system ładowania

Najpopularniejszy system załadunku. Magnetyczne rowery treningowe są niedrogie. Obciążenie jest generowane w prosty sposób za pomocą stalowego koła zamachowego, pokrętła regulacji poziomu obciążenia oraz układu magnesów połączonych z pokrętłem za pomocą stalowej linki.

Elektronicznie sterowany magnetyczny system ładowania

Główną różnicą jest elektryczne serwo, które porusza magnesy bez bezpośredniej interwencji użytkownika. Mówiąc najprościej, jest to obecność specjalnego mechanizmu (mały silnik), który automatycznie przesuwa magnesy względem koła zamachowego. Wystarczy nacisnąć żądany przycisk na konsoli - a obciążenie zmieni się samoistnie. Również symulatory z takim systemem obciążenia z reguły mają programy treningowe, dzięki którym można urozmaicić ćwiczenia na rowerze stacjonarnym.

System obciążenia elektromagnetycznego

Najbardziej zaawansowany obecnie system roweru treningowego. Koło zamachowe jest hamowane przez pole magnetyczne wytwarzane przez cewkę z przyłożonym do niej prądem elektrycznym, znajdującą się w bezpośrednim sąsiedztwie koła zamachowego. Wraz ze wzrostem natężenia prądu w drutach cewki wzrasta natężenie pola magnetycznego i odwrotnie - wraz ze spadkiem natężenia prądu pole słabnie, przez co zmienia się obciążenie.