Środa, 22 września 2021

Czy orbitrek nas odchudzi? Jak ćwiczyć? Plan treningowy dla początkujących

23 kwietnia 2021

Orbitrek można słusznie uznać za jeden z najbardziej wszechstronnych i skutecznych symulatorów zarówno do utraty wagi, jak i utrzymania sylwetki.

Zalety urządzenia

Taki symulator jak orbitrek pozwala osiągnąć doskonałe efekty - rozwinąć wytrzymałość i uzyskać wspaniałą sylwetkę, jednocześnie dbając o stawy i kręgosłup. Trenażer eliptyczny, jak jest również nazywany, łączy obciążenia i mechanikę ruchu kilku urządzeń sercowo-naczyniowych: bieżni, steppera i roweru treningowego. W rzeczywistości orbitrek jest przeznaczony do symulacji jazdy na nartach. Trajektoria twojej nogi porusza się po dobrze zdefiniowanej elipsoidzie, a nie w wolnej przestrzeni, jak na bieżni. Ponadto nie odrywasz stopy od powierzchni pedału, co eliminuje obciążenie uderzeniowe stawu, jak ma to miejsce w przypadku normalnego biegania. W tym samym czasie całe twoje ciało i ramiona pracują, przenosisz ciężar ciała z jednej nogi na drugą. Pod tym względem orbitrek łączy bieżnię i rower treningowy.

Jakie mięśnie pracują na orbitreku?

Jeśli weźmiemy pod uwagę kilka profesjonalnych modeli, które są używane na siłowniach, to w takich urządzeniach obciążenie i zakres mięśni, które można trenować, jest nieco większy niż w modelach klasycznych. Na przykład wspomniana regulacja kąta pedału działa bardzo mocno na mięśnie czworogłowe, łydki i pośladki.

Istnieje również regulacja kierunku obciążenia podczas ruchów uchwytów. Możesz ustawić obciążenie tak, aby odepchnąć uchwyt od siebie lub pociągnąć uchwyt do siebie. W pierwszym przypadku trenujesz triceps i mięśnie klatki piersiowej, w drugim: biceps i plecy. W takim przypadku bezwładny ruch rąk nie jest możliwy. Orbitrek ma pozytywny wpływ na serce. Uczestniczy w wyprostowaniu nogi i stabilizacji pozycji. Bierze udział w zginaniu kolana. Podczas treningu na torze orbity występuje niewielkie obciążenie, ponieważ zginanie nogi następuje głównie z powodu bezwładności. Pośladki wraz z mięśniem czworogłowym wykonują główną pracę podczas ćwiczeń na elipsoidzie.

Orbitrek

Efektywny trening

Efektywny czas na trening odchudzający to chwila, kiedy wstajesz z łóżka i przed śniadaniem. Cardio na pusty żołądek jest w stanie wykorzystać zapasy tłuszczu jako alternatywne źródło energii, ponieważ organizm w nocy zużywał węglowodany w postaci glikogenu zmagazynowanego w mięśniach. Jeśli więc chcesz schudnąć - obudź się godzinę wcześniej niż zwykle i idź na trening. Dobrym czasem na spalenie tłuszczu na orbitreku jest również czas bezpośrednio po treningu siłowym na siłowni z tych samych powodów, co rano. Najskuteczniejszym sposobem spalania tkanki tłuszczowej jest trening interwałowy o wysokiej intensywności (HIIT). Jest to przemiana wysokiego i niskiego obciążenia z przyspieszeniem bicia serca do najwyższych wartości. Wchodzisz na orbitrek, wybierasz wygodne dla siebie obciążenie i pedałujesz z maksymalną prędkością przez 20 sekund. Następnie zwolnij i kontynuuj powoli i miarowo pedałując, odpoczywając i przywracając oddech. Po minucie odpoczynku powtórz 20-sekundowy sprint, a następnie ponownie odpocznij. Głównym zadaniem HIIT jest przyspieszenie metabolizmu, szybkie pozbycie się glikogenu z mięśni, aby spalić tłuszcz tak szybko, jak to możliwe w krótkim czasie.