Środa, 22 września 2021

Jak wybrać odzież do biegania latem?

8 kwietnia 2021

Jednym z najbardziej korzystnych nawyków jest regularne bieganie rano lub wieczorem. Bieganie poprawia napięcie ciała, samopoczucie i sprawność fizyczną. Aby jogging przynosił maksymalne korzyści i przyjemność, musisz nie tylko poprawnie obliczyć obciążenia, ale także wybrać odpowiednią odzież.

Zasady selekcji

Zawsze noś ubrania sezonowe. W ciepłym sezonie warto wybierać modele, które dobrze usuwają wilgoć i chłodzą. W chłodne dni należy dobrać odzież tak, aby zapewniała nie tylko odprowadzanie wilgoci, ale także termoregulację. Zaleca się wybieranie odzieży do treningu na świeżym powietrzu z odblaskowymi wstawkami. Ten element zapewni ci bezpieczeństwo podczas biegania przy złej pogodzie przy słabej widoczności lub przy słabym świetle. Ubrania wykonane z naturalnych materiałów nie nadają się do uprawiania sportu. Mokre ubrania przylegają do ciała, powodują dyskomfort. Odzież sportowa jest wykonana ze specjalnych tkanin syntetycznych, które odprowadzają wilgoć latem.

Tkaniny syntetyczne

Zaawansowane technologicznie, oddychające materiały używane w odzieży do biegania są specjalnie zaprojektowane do intensywnych treningów. Ubrania wykonane z takich tkanin tworzą mikroklimat: sprzyjają parowaniu potu, a jednocześnie zatrzymują ciepło w chłodne dni, a podczas upałów - nie pozwalają na przegrzanie.

• wchłaniają i usuwają wilgoć, zapewniają komfort;

• nie zakłócają naturalnej wymiany ciepła;

• odporne na światło i ciepło.

osoba podczas joggingu

Odzież uciskowa

Podczas biegania duży nacisk spada na mięśnie i stawy. W celu zmniejszenia ryzyka obrzęku i dystonii naczyniowej zaleca się stosowanie odzieży uciskowej. Zasada działania takiej odzieży polega na tym, że uciska kończyny w różnym stopniu, w zależności od grupy mięśni:

• Zmniejsza ból kończyn;

• Zapobiega chorobom naczyniowym;

• Usuwa wilgoć;

• Promuje normalną termoregulację.

Kompresja usprawnia procesy metaboliczne w mięśniach:

• Wzrasta wymiana tlenu,

• Dostarczanych jest więcej składników odżywczych,

• Dwutlenek węgla i produkty rozpadu są usuwane wielokrotnie szybciej.

• W rezultacie zmęczenie mięśni pojawia się znacznie później.

Ucisk zmniejsza również drgania uderzeniowe podczas biegania, a tym samym zmniejsza ryzyko kontuzji. Dodatkowe wsparcie dla mięśni, więzadeł i ścięgien zmniejsza ryzyko mikrourazów, które mogą prowadzić do poważniejszych kontuzji. Jest to szczególnie ważne podczas długotrwałego wysiłku.

Letnie ubrania do biegania

Latem odzież do biegania powinna być lekka, oddychająca i odprowadzająca wilgoć. Optymalny zestaw letni to:

• Podkoszulek,

• Szorty / rajstopy,

• Skarpetki / podkolanówki,

• Czapka z daszkiem (przy słonecznej pogodzie).

Latem lepiej wybierać komplety tkanin z technologiami odprowadzania wilgoci i siateczkowymi wstawkami. Taka odzież dobrze przepuszcza powietrze, usuwa wilgoć i sprzyja lepszej wentylacji. W celu ochrony przed promieniowaniem ultrafioletowym odzież sportowa jest impregnowana specjalną impregnacją przed promieniowaniem UV. Legginsy to dopasowane spodnie treningowe. Opcja letnia pozwala ćwiczyć nawet w najgorętszą pogodę. Specjalny krój i materiał poprawiają właściwości aerodynamiczne. Do wyboru są modele sięgające do kostek, do połowy łydek lub do kolan. Podczas biegania w słoneczne dni noś lekką czapkę z daszkiem, która ochroni cię przed promieniami słonecznymi i udarem słonecznym.